Aktualności

Oto 10 nowych przykazań restauratora. Relacja prasowa Made For Restaurant Poznań

Oto 10 nowych przykazań restauratora. Relacja prasowa Made For Restaurant Poznań

Restauracja romantyczna, czy przejęta przez maszynę? Odkryliśmy nowe reguły gry dla Restauracji Nowego Świata. Odważnie, bez półśrodków i głaskania po głowie – tak stawiliśmy czoła technologii i sztucznej inteligencji podczas konferencji MADE FOR RESTAURANT: MASZYNY KONTRA ROMANTYZM. Tematyka? Gastronomia w Nowym Świecie – czyli tam, gdzie aplikacje, automatyzacja i cyfryzacja wdzierają się do każdego zakątka branży, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Jak dostosować się do nowych reguł gry, zyskać przewagę i uprościć codzienną pracę, jednocześnie nie tracąc romantyzmu, który przyciąga gości do restauracji?

Szukaliśmy odpowiedzi na to pytanie w Poznaniu, w Hotelu Andersia, podczas intensywnych dyskusji, warsztatów i inspirujących spotkań. O poznańskiej gastronomii opowiedział nam w wywiadzie Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania – /tu link/.

Ale zanim przejdziemy do przewodnika po 10 przykazaniach dla Restauratora Nowego Świata, gratulujemy raz jeszcze Aleksandrze i Jackowi Dojnikowskim (Bułkę przez Bibułkę, POLLYPIZZA, BAKEN) zdobycia nagrody dla TOP RESTAURATORA w kategorii Open to Technology&Digital! Do tego miana startowało dziewięciu nominowanych restauratorów z całej Polski, którzy swoje lokale prowadzą z romantyczną czułością i jednocześnie świadomością biznesową, technologiczną oraz otwartością na to, co nowe i funkcjonalne. Wśród nich: Dawid Szulc, Sławomir i Anna Wolf (Good Lood), Monika Pojawa (Ciociagotuje.pl), Agata Czyż, Ewa Kołatkowska (Pełną Parą), Pablo Stachów, Robert Ziemiański (Under Seoul), Matteo Liscaio (Bottegas), Justyna i Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Piotr i Maciej Śliwa (Mr. Pancake, PIZZA BOYZ), Rafał Brzostek, Dominika Grabowska, Tomasz Marczyński (Ramen People, Wschód Bar Kraków, Equipo Cycling Spot).

SCENA: 10 NOWYCH PRZYKAZAŃ RESTAURATORA

Pierwsze: WIEDZA. TE AKROBACJE BIZNESOWE CZEKAJĄ CIĘ W PRZYSZŁYM ROKU

Rozmowa otwierająca konferencję połączona z prezentacją najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Made For Restaurant przez ARC Rynek i Opinia – Badanie i raport MADE FOR RESTAURANT – inauguracja 2024/25 rok – prowadzona przez Agatę Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia, skupiła się wokół czynników, które decydują obecnie o sukcesie lokali, najnowszych trendach w menu, niewybaczalnych grzechach restauracji oraz analizie zmian, które pomogą restauracji odnieść sukces w kolejnym roku. Oto najważniejsze wnioski:

  • klienci zwracają przede wszystkim uwagę na higienę, czystość, jakość jedzenia, atmosferę oraz wystrój lokalu,
  • rośnie zainteresowanie polską kuchnią, a trendy w menu koncentrują się wokół jakości i autentyczności: chleb i pieczywo z własnego wypieku, własne przetwory, burger z ekskluzywnym mięsem, domowe lemoniady,
  • wciąż rośnie popularność jedzenia z dowozem do domu; rynek dostaw rośnie rok do roku, a wpływa na to technologia – tak jak kiedyś restaurator liczył w minutach czas oczekiwania na kuriera, teraz liczy go w sekundach; ważna jest też prezentacja dania online – nadchodzi czas prezentacji wideo w aplikacjach z dowozem – oraz powtarzalność, wygląd i jakość podania jedzenia w dowozie,
  • w trendach są inwestycje w aplikacje i sprzęty wysokiej jakości technologicznej, żeby odpowiedzialnie planować budżet, wydajnie zaplanować pracę restauracji a w dłuższym czasie zminimalizować wydatki i działać proekologicznie,
  • restauracja romantyczna polegająca na spontanicznym i nonszalanckim podejściu do biznesu jest skazana na klęskę – tym bardziej, że w Polsce pojawił się kapitał i know-how z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Turcji, a tam są ogromne pieniądze i nowe pomysły gastronomiczne, które wkrótce wyleją się na polski rynek gastro.

W panelu wzięli udział: Joanna Sobczyk, prezeska Winterhalter, Piotr Kawicki z Nespresso, krytyk kulinarny Maciej Nowak, Kamil Ośka z Woosabi oraz Tomasz Suchodolski z Glovo Polska.

Drugie: NIE DAJ SIĘ ZASKOCZYĆ PRZEPISOM

Panel o przyszłości rynku uzupełnił warsztat Bartłomieja Małkiewicza z Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy. W jasnych punktach przedstawił newsy prawne obecnego roku, które już wkrótce wpłyną na życie restauratora. Najważniejsze z nich:

  • e-Doręczenia dla przedsiębiorców to duża reforma, która rozpocznie się w przyszłym roku; każdy przedsiębiorca będzie musiał założyć specjalną skrzynkę elektroniczną,
  • niedługo zacznie działać Krajowy System e-Faktur obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy, Ministerstwo Finansów zapowiedziało już takie rozwiązanie technologiczne i teraz pracuje nad datą jego wprowadzenia.

Trzecie: JEŚLI ROMANTYZM, TO DOBRZE PRZEMYŚLANY

Magdalena Kunc z Chefs Culinar w rozmowie z Anną Orzech, która prowadzi jedne z najlepszych w Polsce restauracji wegańskich Manna 68 (Gdańsk) i Manna 2 (Warszawa) wyjaśniły, jakimi zasadami rządzi się projektowanie nowoczesnego menu roślinnego w restauracji. Co jest najważniejsze?

  • różnorodność, zwracanie uwagi na wszystkie szczegóły: kolory, głębię smaku, teksturę, wyjątkowe dodatki wysokiej jakości,
  • znajomość technologii kuchni wegańskiej, która różni się od technologii kuchni mięsnej: nie można opierać się tylko na smaku głównego produktu, zamiast tego ważna jest formuła czterech głównych smaków, wzorując się na kuchni tajskiej,
  • komunikacja marketingowa opierająca się na: budowaniu zaufania, szkoleniu pracowników, edukacji społeczności, pokazywaniu gościom przygody związanej z odwiedzeniem restauracji.

Czwarte: NIE MA RYZYKA, NIE MA ZABAWY – ALE ZABAWĘ WARTO ZAPLANOWAĆ, ŻEBY NIE MIEĆ BIZNESOWEGO KACA

Gastronomia to biznes dla odważnych. Z drugiej strony – spora jest różnica między odwagą a brawurą. Jak skalować biznes w modelu franczyzy, czyli skutecznej i pewnej strategii wzrostu? Na to pytanie odpowiedziała ze sceny Monika Ferreira (I’GS in Good Strategy), ekspertka doradztwa strategicznego w zakresie strategii skalowania franczyzy – wraz z wybitnymi postaciami branży: Arturem Gorczycą (Dominos Pizza), Bartoszem Brusikiewiczem (Thai Wok, Tuk Tuk) i Wojciechem Skoczylasem (North Food). Najważniejsze wnioski to:

  • franczyza jest trudnym biznesem, który wymaga wiedzy, doskonałego przygotowania i dogłębnego przemyślenia biznes-planu, sprawności operacyjnej i technologicznej, a przede wszystkim – trzeba sprawdzić czy przewaga konkurencyjna naszej restauracji jest w ogóle skalowalna w modelu franczyzy,
  • franczyza musi być jednolitą całością strategii rozwoju, nie ma jednego jej modelu – franczyza działa w służbie całościowego modelu biznesowego firmy,
  • franczyza to przede wszystkim temat człowieka i relacji,
  • franczyzobiorca musi nadawać na tych samych falach, co korporacja, rozumieć kulturę marki od której kupuje franczyzę, mówić tym samym językiem – z drugiej strony bardzo ważna jest otwartość korporacji na pomysły franczyzobiorców,
  • tu złote trio to: kultura organizacji, technologia i ludzie z czego najważniejsi są ci ostatni.

Piąte: TECHNOLOGIA W GASTRONOMII JEST JAK KARNET NA SIŁOWNIĘ. KUPUJ, JEŚLI UŻYWASZ

Na brzmienie słowa „technologia” znakomitej części restauratorów i restauratorek jeży się włos na głowie. Na ile ten lęk jest uzasadniony, a na ile wynika z niewiedzy? Co restaurator musi wiedzieć, żeby nie odstawać od rynku? – z tymi pytaniami skonfrontowaliśmy się na scenie w panelu prowadzonym przez Fryderyka Szydłowskiego (Embargo). Oto najważniejsze wnioski:

  • kombinacja technologii i marketingu jest coraz częściej kluczem do sukcesu: rosną potrzeby społeczeństwa jeśli chodzi o cyfryzację i digitalizację rynku restauracyjnego, więc trzeba na nie odpowiedzieć,
  • ważne, żeby rozwój biznesu w kontekście technologii był organiczny i skontaktowany z rzeczywistością: nie chodzi o to, żeby rzucać się na aplikacje i technologie, które nie są dopasowane do naszego modelu biznesowego,
  • innowacją nie musi być technologia: to może być innowacyjne podejście do ludzi i konsekwencja w utrzymywaniu modelu biznesowego, który odnosi sukces; jeśli doświadczenie przebywania w restauracji, kontakt międzyludzki, budowanie relacji na żywo jest kluczem do sukcesu miejsca, jeśli je wyróżnia i tą relacyjnością przyciąga gościa – nie ma sensu na siłę wprowadzać tam modnych nowinek technologicznych, one mogą działać przeciwskutecznie,
  • warto otworzyć się na zmiany i traktować technologię jako narzędzie, które pomaga w codziennej pracy, usprawnia czynności – nie warto korzystać z technologii niedoskonałej, która tę pracę utrudnia, mnoży problemy; warto znaleźć rozwiązanie technologiczne szyte na nasze potrzeby,
  • technologia odgrywa dużą rolę w dotarciu i dobrej współpracy z pracownikiem z Generacji Z,
  • warto się zdecydować na daną platformę/ rozwiązanie technologiczne/ apkę – nie dzielić włosa na czworo, nie korzystać z pięciu różnych rozwiązań i tabletów – bo idzie zwariować,
  • istotne jest przeliczenie w budżecie, ile nas kosztuje technologia i ile realnie dajemy jej czasu, żeby nam się zwróciła.

W panelu wzięli udział: Tomasz Zieliński (Kura Warzyw), Łukasz Kuźma(Chleboteka), Agata Polityło (Wolt), Aleksander Majchrzak (Wealthon) i Gaweł Czajka (Cały Gaweł).

Szóste: MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE. ALE UWAGA! – POSTY TO NIE JEST STRATEGIA. MASZ TO ZAPLANOWAĆ

Gastro-influecerka Edita Kaite (86 tys. obserwujących na Instagramie), która rozsławiła polską kuchnię na litewskim internecie, oceniła social media polskich restauracji w rozmowie z dziennikarzem Codziennypoznan.pl, Piotrem Szulcem. Edita odwiedziła konferencję na zaproszenie Polskiej Organizacji Turystycznej, która kolejny rok wspiera Made FOR Restaurant, a jej wystąpienie zapowiedział ze sceny Tomasz Kempka. Wnioski:

  • profile części polskich restauracji zatrzymały się w czasie lata temu albo czerpią wzorce z estetyki, która wyszła z trendów lata temu – przekaz postów jest nieatrakcyjny, nudny i pozbawiony strategicznego sensu,
  • żeby odnieść sukces marketingowy na SM należy zamieszczać treści zaplanowane wcześniej w strategii komunikacji, która jest konsekwentnie realizowana: post puszczany raz w tygodniu czy raz w miesiącu nie ma sensu – algorytm premiuje powtarzalność, regularność i systematyczność,
  • forma ma być atrakcyjna: wideo, rolka, karuzela, ciekawy podpis, otwarte pytanie, które rozkręca dyskusje i zwiększa zasięgi,
  • jeśli kierujemy treści do turysty zagranicznego piszemy posty w dwóch językach: polskim i angielskim,
  • celem komunikacji na SM jest wyróżnienie się i budowanie lojalnej społeczności wokół naszego lokalu: jeśli nie jesteśmy oryginalni, atrakcyjni, nie mamy strategii wizerunkowej – nic z tego nie wyjdzie.

O dobrym, czyli zaplanowanym i przemyślanym marketingu na social mediach opowiadała na konferencji także Agnieszka Borek (Fika) – ze sceny oraz w trakcie warsztatów.

Siódme: TECHNOLOGIA WYRĘCZA, A NIE POZBYWA SIĘ CZŁOWIEKA

Debatę ze sceny o niekonwencjonalnej automatyzacji w kuchni poprowadził Nico Jahnke, entuzjasta nowych technologii w kuchniach profesjonalnych, od 2022 roku związany z Rational na stanowisku Cluster Corporate Chef Eastern Europe wspierając swoją wiedzą obszar Europy Wschodniej i Centralnej. Jakie są najważniejsze wnioski?

  • automatyzacja w kuchni służy wyręczaniu pracowników z najbardziej niewdzięcznych zadań i ułatwianiu im pracy – ale nie pozbywaniu się człowieka,
  • sprzęt technologiczny otwiera nowe drzwi dla szefów kuchni i pomaga im w utrzymaniu odpowiedniej higieny, a otwartość na rady AI pomaga w szukaniu nowych smaków i redukcji czasu na przygotowanie półproduktów, oraz minimalizowaniu food waste,
  • AI potrafi przewidzieć w oparciu o pogodę, nadchodzące wydarzenia w mieście, etc. ile gości do nas przyjdzie – a to pomaga odpowiednio zaplanować zatowarowanie,
  • automatyzacja to zdobywanie danych dotyczących klientów, pory ich wizyty w restauracji i jej długości oraz preferencji kulinarnych – przy wyborze technologii warto zwracać uwagę na algorytmy, które stosują AI w analizie danych,
  • pamiętamy, że sztuczna inteligencja nie jest tak naprawdę kreatywna – ona korzysta z kreatywności ludzi, z tego, co my już wymyśliliśmy i stworzyliśmy.

W panelu wzięli udział: Marcin Pakuła (Pasibus), Yassin Bugajny (Wierzbowa 15), Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Wojciech Ćmikiewicz (Vorwerk Polska/Thermomix), Paweł Drozdowski (The Time, Gusto).

Ósme: AI WYMAGA, ŻEBYŚMY JEJ MĄDRZE UŻYWAĆ

O tym, jak sensownie restauratorzy powinni korzystać ze sztucznej inteligencji opowiadał Willem Fijten, szef kuchni i członka zarządu AVIKO, jednego z największych producentów produktów ziemniaczanych na świecie, marki która może być wzorem jeśli chodzi o rozwój technologiczny i korzystanie z pomocy AI. Jak używać sztucznej inteligencji w restauracji?

  • AI jest narzędziem, którego użycie należy dobrze zrozumieć, żeby pomogła nam wprowadzić innowacje i poprawić efektywność pracy,
  • należy pamiętać, że AI się uczy i dane oraz wskazówki, które jej podajemy, muszą być konkretne i jasne – inaczej efekty jej pracy nie będą dla nas przydatne,
  • tworząc menu przy wsparciu AI trzeba zdefiniować: typ restauracji, typ kuchni, typ obecnego gościa i zakres gości, który chcemy przyciągnąć do restauracji – wtedy AI pomoże nam zrozumieć restauracyjny ekosystem: może wskazać nam odpowiedni dobór dań oraz na ile w danym mieście i danym otoczeniu restauracyjnym powinniśmy wyceniać nasze menu.

Dziewiąte: CZŁOWIEK. NIGDY W GASTRO NIE ZASTĄPI GO MASZYNA, WIĘC DBAJMY O LUDZI, JEŚLI CHCEMY ZARABIAĆ

Nic tak nie inspiruje, jak podróże. Zatem na kulinarną przejażdżkę do innego świata gastro zabrał nas Artur Jarczyński (m.in. Der Elefant, Otto Pompieri, Podwale 25 Kompania Piwna, U Szwejka, Bazyliszek, Jeff’s), opowiadając o swojej wizycie w Stanach na National Restaurant Association SHOW. Wywiad na scenie poprowadziła Agnieszka Małkiewicz. Oto najważniejsze wnioski:

  • istnieje wiedza poparta badaniami – a w Stanach tych badań robi się masę, bo gastronomia jest drugą najsilniejszą gałęzią gospodarki – jak traktować pracownika, żeby chciał z nami pracować i reprezentował markę na wysokim poziomie,
  • na równi z uczciwą pensją za pracę jest szacunek dla pracowników, dbanie o dobre relacje w zespole przez: uważność na komfort pracy i realną integrację ludzi, traktowanie poważne ich feedbacku i rezygnację z dużego dystansu władzy,
  • ważne jest, żeby pracownicy mieli dowody na to, że szef jest gospodarzem i mentorem restauracji, który rozumie, że komfort pracownika to jego komfort i zysk, a ludzie nie są “siłą roboczą”, tylko najważniejszym składnikiem jego biznesu.

Dziesiąte: GWIAZDKI NIE ZAWSZE JASNO ŚWIECĄ

Panelem zamykającym konferencję było wyjątkowe spotkanie najlepszych restauratorów, których talent i umiejętności biznesowe docenili światowi krytycy. O tym, czy nagrody kulinarne są przekleństwem – czy jednak ukoronowaniem sukcesu restauracji, i o tym, jak sobie radzić z ich presją, mówili: Marcin Zawadzki, właściciel restauracji Nuta, w której szefem kuchni jest Andrea Camastra, Artur Skotarczyk z poznańskiej restauracji Muga, i Hubert Cygan z restauracji Giewont (Kościelisko). Rozmowę prowadził Tomasz Deniziak z Nespresso. Brokat w życiu restauratora. To moc, czy przekleństwo?

  • wiedza na temat tego, za co dostaje się Gwiazdkę Michelin w środowisku restauratorów, jest niewielka,
  • środowisko restauratorów w Polsce jest podzielone; szefowie kuchni polskich restauracji i restauratorzy niechętnie odwiedzają polskie, gwiazdkowe restauracje – gratulacje i docenienie napływa częściej od zagranicznych szefów kuchni oraz od gości,
  • Gwiazdka to presja i mobilizacja, zobowiązanie i obciążenie: nie można sobie pozwolić na gorszy dzień, margines błędu jest zerowy; poza tym apetyt rośnie w miarę jedzenia – gdy jest jedna gwiazdka, szybko rodzi się ochota na kolejną,
  • Gwiazdka to możliwość rozwoju, daje inny komfort pracy, można inaczej dyktować warunki na rynku; Gwiazdka to magnetyzm, który skłania gości nawet do odwiedzenia restauracji na uboczu,
  • coraz więcej gości przychodzi świadomie do restauracji gwiazdkowej, wiedzą, czego oczekują na talerzu – ale są tacy, którzy przychodzą, żeby gwiazdkę podważyć, przyłapać na błędzie,
  • głównie zagrożenie posiadania Gwiazdki wiąże się z jej utratą – po niej restauracja można się już nie pozbierać.

FAST LECTURE: te pomysły i technologie wam polecamy

Nie jest tajemnicą, że Polacy coraz chętniej i częściej sięgają po wino, więc restauratorzy w pocie czoła szukają sposobów, jak je sprzedawać z największym zyskiem. Swoimi doświadczeniami i excelem podzielił się Piotr Kamecki (Winkolekcja), wiceprezes na Europę w Association de la Sommellerie Internationale, podczas wykładu Złote trio: technologia, ludzie, wino. I tu – uwaga – Piotr zaprasza na webinar  /tu link/.

Od klasycznego notesu po zaawansowaną automatyzację – co dziś bardziej opłaca się w zarządzaniu rezerwacjami naszej knajpy? Czy stara, dobra kartka papieru i długopis mogą konkurować z aplikacjami i systemami rezerwacji,  które obiecują wygodę i efektywność? Uwaga, uwaga: okazuje się, że tak! To udowodnił w trakcie warsztatu Mariusz Piórkowski, twórca MojStolik.pl. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie są zalety i wady obu podejść, oraz jakie narzędzia mogą pomóc w zwiększeniu zysków i poprawie doświadczenia gości. Więcej na ten temat możecie przeczytać w wywiadzie z Mariuszem /tu link/.

Gastronomia POP a gastronomia BLICHTR – która z nich rządzi na świecie? Na to pytanie odpowiedział private chef, Arkadiusz Bober, który na konferencję przyjechał z Londynu. Jego zdaniem kuchnia prosta i ta z najwyższej półki to synergia. Poza tym jedno nie wyklucza drugiego – kuchnia domowa, dzięki wysokiej jakości składnikom i wykonaniu, także może prezentować najprzyjemniejszy poziom smakowych doznań. Rozmowę z Arkadiuszem poprowadził na scenie Piotr Gładczak z Wrocławskich Podróży Kulinarnych.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na przyszłość gastronomii? Czy czeka nas scenariusz rodem z dystopijnych wizji serialu „Black Mirror”, pełen technologicznych wyzwań i etycznych dylematów, czy może AI stanie się przyjacielem? Narzędziem, które zrewolucjonizuje branżę, usprawniając pracę i poprawiając doświadczenia gości? Zadaniem Marcina Łukasiewicza z drinks2cash.com zdecydowanie to drugie. W trakcie treściwego wykładu opowiedział o tym, jakie możliwości niesie za sobą rozwój sztucznej inteligencji w gastro i czy AI faktycznie zmieni zasady – i w jaki sposób. Marcin udzielił nam wywiadu, z którego dowiecie się więcej /tu link/.

Aneta Kowalska (Safe Plate, Sensoryka) pokazała z kolei, jak raz na zawsze pożegnać się z koszmarem HACCP i sprawić, by stał się on procesem prostym, zautomatyzowanym i przyjaznym w codziennym funkcjonowaniu gastronomii. Podczas swojego wystąpienia Aneta wyjaśniła, jak aplikacja Safe Plate może wspierać restauratorów w spełnianiu wymogów sanitarno-higienicznych, eliminując chaos, papierologię i stres związany z kontrolami. Aneta zaprasza na webinar – /tu link/.

FOR DATING: liderzy branży tworzą nowe rozwiązania

W poznańskim hotelu Andersia przy dziesięciu okrągłych stołach siadło dziesięciu liderów i liderek branży, którzy wspólnie z setką gości wypracowali odpowiedzi na pytanie jak ułatwić prowadzenie restauracji. Oto efekty:

Jarosław Pankowski, Wealthon: Finanse – Płynność finansowa przedsiębiorstwa – Jak nie stracić biznesowego FLOW?

  • zwracanie uwagi na sezonowość,
  • otwartość na innowacje technologiczne i cyfrowe,
  • umiejętność dobrego zarządzania czasem, który jest kluczowy przy prowadzeniu biznesu gastro,
  • dostosowanie działalności do panujących trendów.

Dawid Szulc, Good Lood: Własna aplikacja – czy to ma sens?

  • zdefiniowanie potrzeb: czy aplikacja jest mi potrzebna i do czego konkretnie?
  • sprawdzenie możliwości istniejących już aplikacji na rynku,
  • dopasowanie oczekiwań do skali własnego biznesu.                        

Kuba Tepper, Kim Chi Ken: Bezpieczne MENU – projektowanie menu transparentnego dla gości. Kalorie, składniki, diety.

  • transparentność menu wzmaga zaufanie gości i daje potencjał marketingowy,
  • umieszczenie kaloryczności dania w menu nie jest łatwe ze względu na jego czytelność i przejrzystość wizualną,
  • nie wszyscy goście chcą czytać o informacjach kalorycznych – trzeba na to uważać.

Agnieszka Szydziak, Vorwerk Polska/Thermomix: Marketing zautomatyzowany o ludzkiej twarzy – Trzy TIPy.

  • korzystanie z pomocy aplikacji przy zdecydowaniu, co jest dla nas ważne przy budowaniu komunikacji marketingowej,
  • korzystanie z aplikacji przy budowaniu harmonogramu komunikacji i jej wyglądu, zarządzanie wiadomościami i komentarzami, które napływają od gości,
  • personalizacja doświadczeń gościa, czyli korzystanie z aplikacji, które dostarczają danych o klientach (platformy do rezerwacji stolików, programy lojalnościowe etc.)

Marek Sobkowiak, Chefs Culinar: PRODUKT – trzy zasady oszczędności w restauracji poprzez automatyzację pracy z produktami.

  • systemy do zarządzania zapasami jako klucz do minimalizowania marnotrawstwa,
  • porównywarki cenowe i aplikacje zakupowe pozwalają zaoszczędzić na zaopatrzeniu,
  • współpraca z dużymi kompleksowymi firmami dystrybucyjnymi daje dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiego asortymentu produktów z całego świata,
  • automatyzacja procesu zamówień pozwala na lepsze planowanie.

Marek Cynowski, Rebel Tang: LOKALIZACJA – jak poznać, zrozumieć i wyciągnąć z niej potencjał. Trzy technologiczne tropy.

  • lokalizacja jest związana z tkanką miejską, a ponieważ sytuacja w Polsce jest wciąż bardzo dynamiczna, trudno przewidzieć, jak miejsce, w którym lokujemy nasz biznes będzie wyglądało za kilka lat, a czasem nawet miesięcy,
  • rozwój rynku delivery w danym mieście i dostępna siatka kurierów ma duży wpływ na powodzenie naszej restauracji,
  • już nie da się żyć bez Google Maps – a zmiany technologiczne w zakresie wykorzystania potencjału lokalizacji są dopiero przed nami.

Katarzyna Selenta, Kulinarisk Solutions: Rekrutacja przyszłości – trzy mechanizmy, które gwarantują powodzenie akcji.

  • romantyzm w rekrutacjach zawsze wygra, bo bezpośredni kontakt międzyludzki jest nie do zastąpienia,
  • internet, który pomaga na łatwiejsze znalezienie kandydatów,
  • nadzieje pokładane we wsparciu sztucznej inteligencji w preselekcji kandydatów – przyszłość,
  • stworzenie aplikacji wraz z systemem oceniania pracowników.            

Jan Mazurczak, PLOT: Na skróty, czyli jak Organizacja Turystyczna może pomóc w marketingu marzeń?

  • wypracowanie zaufania i relacji,
  • korzystanie ze znajomości: dziennikarze, influencerzy,
  • łączenie budżetów do wspólnej promocji,
  • traktowanie gastronomii jako produktu turystycznego,
  • tworzenie reklam destynacji w oparciu o reklamy restauracji,
  • granty i dofinansowania, organizowanie stażów dla kucharzy w różnych miastach.

Krzysztof Gorecki, inmarketing digital agency: AI w social mediach na etapie budowania strategii marketingowej. Trzy tropy skąd czerpać wiedzę.

  • strategia musi być dynamiczna,
  • kluczowe jest zachowanie spójności w strategii komunikacji i strategii AI,
  • komunikacja musi być dopasowana do wartości firmy,
  • regularne karmienie AI danymi,
  • ufamy AI, ale nie w stu procentach, używamy jej do udoskonalania działań człowieka, a nie do zastępowania człowieka.

Marcin Mazur, The Eatery: Kreatywne zdigitalizowanie restauracji przyszłości – wolny strumień świadomości.                   

  • systemy do rezerwacji online,
  • self-check gości w restauracji na miejscu i zamawianie posiłku bez kontaktu z obsługą, płatności bez kontaktu z obsługą,
  • drukarki 3D drukujące jedzenie przy stoliku,
  • aplikacje czytające zadowolenie gości wzorem z Chin.

SHOW KULINARNE: Maszyny kontra Romantyzm

Częścią artystyczną konferencji był spektakl kulinarny Maszyny kontra Romantyzm – doświadczenie, które angażowało wszystkie zmysły. Show odbywało się jednocześnie na jednym, długim stole, a jego kreatorami od początku do końca byli uznani szefowie kuchni z różnych części Polski. Musieli stworzyć danie na podstawie przepisu zaproponowanego przez sztuczną inteligencję. Na etapie pomysłów wspierała ich Ola Gerlach, uznana designerka i food stylistka, dzięki której podczas spektaklu zaprezentowano unikalny sposób przedstawienia menu: obrazem bez słów. Muzykę do pokazu serwowała Natalia Kmieciak.

W trakcie show wystąpili: Ernest Jagodziński (Nestle Waters), Sławomir Miotk (Aviko), Bogumił Przybylak (Cucina 88), Dawid Ankowski (Fromażeria), Rafał Soroczyński (Chefs Culinar), Artur Szwacki (BlowUp Hall), Kacper Jakubiak (Hotel Navigator w Zbąszyniu).

Pairingiem do części dań spektaklu zajęli się: Maciej Żabierek z ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, Damian Deptuła z Nestle Waters, Adam Sobolewski z Dash Poznań i Artur Klimczak z Cucina 88, Whisky Bar 88.

DEGUSTACJE ROMANTYCZNE: nie do przejedzenia

Poza kulinarnym show, konferencja była wypełniona degustacjami – żebyśmy tego jednego dnia mogli zajrzeć do kilku restauracji – oraz koktajlami z alkoholem i bez. Na welcome finger food, czyli trend convinience w praktyce – idea versus smak, zaprosili Katarzyna Noga i Wojciech Harapkiewicz firmy Bunge, właściciela marki Kruszwica. Z kolei lunch, czyli kuchnię pełną dobrej energii, przygotował Tomasz Popiałkiewicz, szef kuchni w ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAN, współgospodarz wydarzenia.

Poza tym można było spróbować m.in. innowacyjnych degustacji odkrywających na nowo oliwę północy jaką jest olej rzepakowy. Do tej części programu wprowadziła Ewa Myśliwiec z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju a przygotowaniem degustacji zajął się Adam Adamczak (Concordia Taste) i Marcin Kaczmarek-Pielin z Bake Morning by Pielin. Degustacje sfinansowały #Fundusze Promocji. Przepisy możecie sprawdzić sami – /tu link/.

Na warsztat Produkt premium w restauracji: kawior i szampan vs. trendy w profesjonalnej gastronomii zaprosiła Agata Łakomiak-Winnicka z Antonius Caviar. Podczas warsztatu prowadzonego przez Alana Bednarskiego (Winkolekcja) została pokazana nowa, przełamująca stereotypy interpretacja klasyki.

Last but not least – wieczorem, po ogłoszeniu nominacji dla TOP RESTAURATORÓW przenieśliśmy się na After Party do City Park Poznań, gdzie na wszystkich uczestników czekały pyszne jesienne drinki, wino i wyjątkowa kolacja w nie mniej wyjątkowej przestrzeni Cucina 88 oraz Whisky Bar 88, przy muzyce Natalii Kmieciak.

Ale szczegółów tego etapu wieczoru już relacjonować nie wypada. Tym bardziej, że część gości zakończyła go w klubie CUBA LIBRE.

PARTNERZY WYDARZENIA

Organizatorem jest FOR Solutions: agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR śledzi i opisuje trendy branżowe, tworzy rankingi, analizy i badania rynkowe, które pomagają rozwijać się polskiej gastronomii, opracowuje strategie marketingowe i komunikacyjne, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje trwałe, biznesowe więzi. Łącząc te wszystkie kierunki swojej działalności, agencja tworzy od lat ogólnopolskie i darmowe dla restauratorów oraz ich pracowników konferencje Made FOR Restaurant – cykl biznesowych spotkań, który wpisał się już na stałe w kalendarz jako miejsce do wymiany wiedzy, doświadczeń i tworzenia pogłębionych relacji w środowisku polskiej gastronomii.

Storytelling, wywiady, informacje prasowe i relację przygotowała: Katarzyna Bednarczykówna

Partnerem konferencji było: Miasto Poznań

Organizacyjnie wspierali nas: ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, a member of Radisson Individuals

Partnerem After Party był: City Park Poznań: Restauracja Cucina 88, Whisky Bar 88

Strategicznie wspierali nas: Winterhalter Polska, Chefs Culinar Polska, PSPO – Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, MójStolik.pl

Biznesowo wspierali nas: Aviko HoReCa Polska, Cheman, Chopin Vodka, Antonius Caviar, Nestle Waters, Nespresso, Rational, Polska Organizacja Turystyczna, Drinks2cash.com, Winkolekcja Wine & Spirits Group, FIKA, Wolt, Rebeltang, firma Bunge, właściciel marki Kruszwica, Wealthon, Vorwerk Polska/Thermomix, Safe Plate, Gastromagic

Za dekoracje kolorystyczne odpowiadała: Meredith Design

Źródło: For Solutions

Oto 10 nowych przykazań restauratora. Relacja prasowa Made For Restaurant Poznań

Oto 10 nowych przykazań restauratora. Relacja prasowa Made For Restaurant Poznań

Restauracja romantyczna, czy przejęta przez maszynę? Odkryliśmy nowe reguły gry dla Restauracji Nowego Świata. Odważnie, bez półśrodków i głaskania po głowie – tak stawiliśmy czoła technologii i sztucznej inteligencji podczas konferencji MADE FOR RESTAURANT: MASZYNY KONTRA ROMANTYZM. Tematyka? Gastronomia w Nowym Świecie – czyli tam, gdzie aplikacje, automatyzacja i cyfryzacja wdzierają się do każdego zakątka branży, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Jak dostosować się do nowych reguł gry, zyskać przewagę i uprościć codzienną pracę, jednocześnie nie tracąc romantyzmu, który przyciąga gości do restauracji?

Szukaliśmy odpowiedzi na to pytanie w Poznaniu, w Hotelu Andersia, podczas intensywnych dyskusji, warsztatów i inspirujących spotkań. O poznańskiej gastronomii opowiedział nam w wywiadzie Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania – /tu link/.

Ale zanim przejdziemy do przewodnika po 10 przykazaniach dla Restauratora Nowego Świata, gratulujemy raz jeszcze Aleksandrze i Jackowi Dojnikowskim (Bułkę przez Bibułkę, POLLYPIZZA, BAKEN) zdobycia nagrody dla TOP RESTAURATORA w kategorii Open to Technology&Digital! Do tego miana startowało dziewięciu nominowanych restauratorów z całej Polski, którzy swoje lokale prowadzą z romantyczną czułością i jednocześnie świadomością biznesową, technologiczną oraz otwartością na to, co nowe i funkcjonalne. Wśród nich: Dawid Szulc, Sławomir i Anna Wolf (Good Lood), Monika Pojawa (Ciociagotuje.pl), Agata Czyż, Ewa Kołatkowska (Pełną Parą), Pablo Stachów, Robert Ziemiański (Under Seoul), Matteo Liscaio (Bottegas), Justyna i Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Piotr i Maciej Śliwa (Mr. Pancake, PIZZA BOYZ), Rafał Brzostek, Dominika Grabowska, Tomasz Marczyński (Ramen People, Wschód Bar Kraków, Equipo Cycling Spot).

SCENA: 10 NOWYCH PRZYKAZAŃ RESTAURATORA

Pierwsze: WIEDZA. TE AKROBACJE BIZNESOWE CZEKAJĄ CIĘ W PRZYSZŁYM ROKU

Rozmowa otwierająca konferencję połączona z prezentacją najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Made For Restaurant przez ARC Rynek i Opinia – Badanie i raport MADE FOR RESTAURANT – inauguracja 2024/25 rok – prowadzona przez Agatę Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia, skupiła się wokół czynników, które decydują obecnie o sukcesie lokali, najnowszych trendach w menu, niewybaczalnych grzechach restauracji oraz analizie zmian, które pomogą restauracji odnieść sukces w kolejnym roku. Oto najważniejsze wnioski:

  • klienci zwracają przede wszystkim uwagę na higienę, czystość, jakość jedzenia, atmosferę oraz wystrój lokalu,
  • rośnie zainteresowanie polską kuchnią, a trendy w menu koncentrują się wokół jakości i autentyczności: chleb i pieczywo z własnego wypieku, własne przetwory, burger z ekskluzywnym mięsem, domowe lemoniady,
  • wciąż rośnie popularność jedzenia z dowozem do domu; rynek dostaw rośnie rok do roku, a wpływa na to technologia – tak jak kiedyś restaurator liczył w minutach czas oczekiwania na kuriera, teraz liczy go w sekundach; ważna jest też prezentacja dania online – nadchodzi czas prezentacji wideo w aplikacjach z dowozem – oraz powtarzalność, wygląd i jakość podania jedzenia w dowozie,
  • w trendach są inwestycje w aplikacje i sprzęty wysokiej jakości technologicznej, żeby odpowiedzialnie planować budżet, wydajnie zaplanować pracę restauracji a w dłuższym czasie zminimalizować wydatki i działać proekologicznie,
  • restauracja romantyczna polegająca na spontanicznym i nonszalanckim podejściu do biznesu jest skazana na klęskę – tym bardziej, że w Polsce pojawił się kapitał i know-how z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Turcji, a tam są ogromne pieniądze i nowe pomysły gastronomiczne, które wkrótce wyleją się na polski rynek gastro.

W panelu wzięli udział: Joanna Sobczyk, prezeska Winterhalter, Piotr Kawicki z Nespresso, krytyk kulinarny Maciej Nowak, Kamil Ośka z Woosabi oraz Tomasz Suchodolski z Glovo Polska.

Drugie: NIE DAJ SIĘ ZASKOCZYĆ PRZEPISOM

Panel o przyszłości rynku uzupełnił warsztat Bartłomieja Małkiewicza z Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy. W jasnych punktach przedstawił newsy prawne obecnego roku, które już wkrótce wpłyną na życie restauratora. Najważniejsze z nich:

  • e-Doręczenia dla przedsiębiorców to duża reforma, która rozpocznie się w przyszłym roku; każdy przedsiębiorca będzie musiał założyć specjalną skrzynkę elektroniczną,
  • niedługo zacznie działać Krajowy System e-Faktur obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy, Ministerstwo Finansów zapowiedziało już takie rozwiązanie technologiczne i teraz pracuje nad datą jego wprowadzenia.

Trzecie: JEŚLI ROMANTYZM, TO DOBRZE PRZEMYŚLANY

Magdalena Kunc z Chefs Culinar w rozmowie z Anną Orzech, która prowadzi jedne z najlepszych w Polsce restauracji wegańskich Manna 68 (Gdańsk) i Manna 2 (Warszawa) wyjaśniły, jakimi zasadami rządzi się projektowanie nowoczesnego menu roślinnego w restauracji. Co jest najważniejsze?

  • różnorodność, zwracanie uwagi na wszystkie szczegóły: kolory, głębię smaku, teksturę, wyjątkowe dodatki wysokiej jakości,
  • znajomość technologii kuchni wegańskiej, która różni się od technologii kuchni mięsnej: nie można opierać się tylko na smaku głównego produktu, zamiast tego ważna jest formuła czterech głównych smaków, wzorując się na kuchni tajskiej,
  • komunikacja marketingowa opierająca się na: budowaniu zaufania, szkoleniu pracowników, edukacji społeczności, pokazywaniu gościom przygody związanej z odwiedzeniem restauracji.

Czwarte: NIE MA RYZYKA, NIE MA ZABAWY – ALE ZABAWĘ WARTO ZAPLANOWAĆ, ŻEBY NIE MIEĆ BIZNESOWEGO KACA

Gastronomia to biznes dla odważnych. Z drugiej strony – spora jest różnica między odwagą a brawurą. Jak skalować biznes w modelu franczyzy, czyli skutecznej i pewnej strategii wzrostu? Na to pytanie odpowiedziała ze sceny Monika Ferreira (I’GS in Good Strategy), ekspertka doradztwa strategicznego w zakresie strategii skalowania franczyzy – wraz z wybitnymi postaciami branży: Arturem Gorczycą (Dominos Pizza), Bartoszem Brusikiewiczem (Thai Wok, Tuk Tuk) i Wojciechem Skoczylasem (North Food). Najważniejsze wnioski to:

  • franczyza jest trudnym biznesem, który wymaga wiedzy, doskonałego przygotowania i dogłębnego przemyślenia biznes-planu, sprawności operacyjnej i technologicznej, a przede wszystkim – trzeba sprawdzić czy przewaga konkurencyjna naszej restauracji jest w ogóle skalowalna w modelu franczyzy,
  • franczyza musi być jednolitą całością strategii rozwoju, nie ma jednego jej modelu – franczyza działa w służbie całościowego modelu biznesowego firmy,
  • franczyza to przede wszystkim temat człowieka i relacji,
  • franczyzobiorca musi nadawać na tych samych falach, co korporacja, rozumieć kulturę marki od której kupuje franczyzę, mówić tym samym językiem – z drugiej strony bardzo ważna jest otwartość korporacji na pomysły franczyzobiorców,
  • tu złote trio to: kultura organizacji, technologia i ludzie z czego najważniejsi są ci ostatni.

Piąte: TECHNOLOGIA W GASTRONOMII JEST JAK KARNET NA SIŁOWNIĘ. KUPUJ, JEŚLI UŻYWASZ

Na brzmienie słowa „technologia” znakomitej części restauratorów i restauratorek jeży się włos na głowie. Na ile ten lęk jest uzasadniony, a na ile wynika z niewiedzy? Co restaurator musi wiedzieć, żeby nie odstawać od rynku? – z tymi pytaniami skonfrontowaliśmy się na scenie w panelu prowadzonym przez Fryderyka Szydłowskiego (Embargo). Oto najważniejsze wnioski:

  • kombinacja technologii i marketingu jest coraz częściej kluczem do sukcesu: rosną potrzeby społeczeństwa jeśli chodzi o cyfryzację i digitalizację rynku restauracyjnego, więc trzeba na nie odpowiedzieć,
  • ważne, żeby rozwój biznesu w kontekście technologii był organiczny i skontaktowany z rzeczywistością: nie chodzi o to, żeby rzucać się na aplikacje i technologie, które nie są dopasowane do naszego modelu biznesowego,
  • innowacją nie musi być technologia: to może być innowacyjne podejście do ludzi i konsekwencja w utrzymywaniu modelu biznesowego, który odnosi sukces; jeśli doświadczenie przebywania w restauracji, kontakt międzyludzki, budowanie relacji na żywo jest kluczem do sukcesu miejsca, jeśli je wyróżnia i tą relacyjnością przyciąga gościa – nie ma sensu na siłę wprowadzać tam modnych nowinek technologicznych, one mogą działać przeciwskutecznie,
  • warto otworzyć się na zmiany i traktować technologię jako narzędzie, które pomaga w codziennej pracy, usprawnia czynności – nie warto korzystać z technologii niedoskonałej, która tę pracę utrudnia, mnoży problemy; warto znaleźć rozwiązanie technologiczne szyte na nasze potrzeby,
  • technologia odgrywa dużą rolę w dotarciu i dobrej współpracy z pracownikiem z Generacji Z,
  • warto się zdecydować na daną platformę/ rozwiązanie technologiczne/ apkę – nie dzielić włosa na czworo, nie korzystać z pięciu różnych rozwiązań i tabletów – bo idzie zwariować,
  • istotne jest przeliczenie w budżecie, ile nas kosztuje technologia i ile realnie dajemy jej czasu, żeby nam się zwróciła.

W panelu wzięli udział: Tomasz Zieliński (Kura Warzyw), Łukasz Kuźma(Chleboteka), Agata Polityło (Wolt), Aleksander Majchrzak (Wealthon) i Gaweł Czajka (Cały Gaweł).

Szóste: MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE. ALE UWAGA! – POSTY TO NIE JEST STRATEGIA. MASZ TO ZAPLANOWAĆ

Gastro-influecerka Edita Kaite (86 tys. obserwujących na Instagramie), która rozsławiła polską kuchnię na litewskim internecie, oceniła social media polskich restauracji w rozmowie z dziennikarzem Codziennypoznan.pl, Piotrem Szulcem. Edita odwiedziła konferencję na zaproszenie Polskiej Organizacji Turystycznej, która kolejny rok wspiera Made FOR Restaurant, a jej wystąpienie zapowiedział ze sceny Tomasz Kempka. Wnioski:

  • profile części polskich restauracji zatrzymały się w czasie lata temu albo czerpią wzorce z estetyki, która wyszła z trendów lata temu – przekaz postów jest nieatrakcyjny, nudny i pozbawiony strategicznego sensu,
  • żeby odnieść sukces marketingowy na SM należy zamieszczać treści zaplanowane wcześniej w strategii komunikacji, która jest konsekwentnie realizowana: post puszczany raz w tygodniu czy raz w miesiącu nie ma sensu – algorytm premiuje powtarzalność, regularność i systematyczność,
  • forma ma być atrakcyjna: wideo, rolka, karuzela, ciekawy podpis, otwarte pytanie, które rozkręca dyskusje i zwiększa zasięgi,
  • jeśli kierujemy treści do turysty zagranicznego piszemy posty w dwóch językach: polskim i angielskim,
  • celem komunikacji na SM jest wyróżnienie się i budowanie lojalnej społeczności wokół naszego lokalu: jeśli nie jesteśmy oryginalni, atrakcyjni, nie mamy strategii wizerunkowej – nic z tego nie wyjdzie.

O dobrym, czyli zaplanowanym i przemyślanym marketingu na social mediach opowiadała na konferencji także Agnieszka Borek (Fika) – ze sceny oraz w trakcie warsztatów.

Siódme: TECHNOLOGIA WYRĘCZA, A NIE POZBYWA SIĘ CZŁOWIEKA

Debatę ze sceny o niekonwencjonalnej automatyzacji w kuchni poprowadził Nico Jahnke, entuzjasta nowych technologii w kuchniach profesjonalnych, od 2022 roku związany z Rational na stanowisku Cluster Corporate Chef Eastern Europe wspierając swoją wiedzą obszar Europy Wschodniej i Centralnej. Jakie są najważniejsze wnioski?

  • automatyzacja w kuchni służy wyręczaniu pracowników z najbardziej niewdzięcznych zadań i ułatwianiu im pracy – ale nie pozbywaniu się człowieka,
  • sprzęt technologiczny otwiera nowe drzwi dla szefów kuchni i pomaga im w utrzymaniu odpowiedniej higieny, a otwartość na rady AI pomaga w szukaniu nowych smaków i redukcji czasu na przygotowanie półproduktów, oraz minimalizowaniu food waste,
  • AI potrafi przewidzieć w oparciu o pogodę, nadchodzące wydarzenia w mieście, etc. ile gości do nas przyjdzie – a to pomaga odpowiednio zaplanować zatowarowanie,
  • automatyzacja to zdobywanie danych dotyczących klientów, pory ich wizyty w restauracji i jej długości oraz preferencji kulinarnych – przy wyborze technologii warto zwracać uwagę na algorytmy, które stosują AI w analizie danych,
  • pamiętamy, że sztuczna inteligencja nie jest tak naprawdę kreatywna – ona korzysta z kreatywności ludzi, z tego, co my już wymyśliliśmy i stworzyliśmy.

W panelu wzięli udział: Marcin Pakuła (Pasibus), Yassin Bugajny (Wierzbowa 15), Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Wojciech Ćmikiewicz (Vorwerk Polska/Thermomix), Paweł Drozdowski (The Time, Gusto).

Ósme: AI WYMAGA, ŻEBYŚMY JEJ MĄDRZE UŻYWAĆ

O tym, jak sensownie restauratorzy powinni korzystać ze sztucznej inteligencji opowiadał Willem Fijten, szef kuchni i członka zarządu AVIKO, jednego z największych producentów produktów ziemniaczanych na świecie, marki która może być wzorem jeśli chodzi o rozwój technologiczny i korzystanie z pomocy AI. Jak używać sztucznej inteligencji w restauracji?

  • AI jest narzędziem, którego użycie należy dobrze zrozumieć, żeby pomogła nam wprowadzić innowacje i poprawić efektywność pracy,
  • należy pamiętać, że AI się uczy i dane oraz wskazówki, które jej podajemy, muszą być konkretne i jasne – inaczej efekty jej pracy nie będą dla nas przydatne,
  • tworząc menu przy wsparciu AI trzeba zdefiniować: typ restauracji, typ kuchni, typ obecnego gościa i zakres gości, który chcemy przyciągnąć do restauracji – wtedy AI pomoże nam zrozumieć restauracyjny ekosystem: może wskazać nam odpowiedni dobór dań oraz na ile w danym mieście i danym otoczeniu restauracyjnym powinniśmy wyceniać nasze menu.

Dziewiąte: CZŁOWIEK. NIGDY W GASTRO NIE ZASTĄPI GO MASZYNA, WIĘC DBAJMY O LUDZI, JEŚLI CHCEMY ZARABIAĆ

Nic tak nie inspiruje, jak podróże. Zatem na kulinarną przejażdżkę do innego świata gastro zabrał nas Artur Jarczyński (m.in. Der Elefant, Otto Pompieri, Podwale 25 Kompania Piwna, U Szwejka, Bazyliszek, Jeff’s), opowiadając o swojej wizycie w Stanach na National Restaurant Association SHOW. Wywiad na scenie poprowadziła Agnieszka Małkiewicz. Oto najważniejsze wnioski:

  • istnieje wiedza poparta badaniami – a w Stanach tych badań robi się masę, bo gastronomia jest drugą najsilniejszą gałęzią gospodarki – jak traktować pracownika, żeby chciał z nami pracować i reprezentował markę na wysokim poziomie,
  • na równi z uczciwą pensją za pracę jest szacunek dla pracowników, dbanie o dobre relacje w zespole przez: uważność na komfort pracy i realną integrację ludzi, traktowanie poważne ich feedbacku i rezygnację z dużego dystansu władzy,
  • ważne jest, żeby pracownicy mieli dowody na to, że szef jest gospodarzem i mentorem restauracji, który rozumie, że komfort pracownika to jego komfort i zysk, a ludzie nie są “siłą roboczą”, tylko najważniejszym składnikiem jego biznesu.

Dziesiąte: GWIAZDKI NIE ZAWSZE JASNO ŚWIECĄ

Panelem zamykającym konferencję było wyjątkowe spotkanie najlepszych restauratorów, których talent i umiejętności biznesowe docenili światowi krytycy. O tym, czy nagrody kulinarne są przekleństwem – czy jednak ukoronowaniem sukcesu restauracji, i o tym, jak sobie radzić z ich presją, mówili: Marcin Zawadzki, właściciel restauracji Nuta, w której szefem kuchni jest Andrea Camastra, Artur Skotarczyk z poznańskiej restauracji Muga, i Hubert Cygan z restauracji Giewont (Kościelisko). Rozmowę prowadził Tomasz Deniziak z Nespresso. Brokat w życiu restauratora. To moc, czy przekleństwo?

  • wiedza na temat tego, za co dostaje się Gwiazdkę Michelin w środowisku restauratorów, jest niewielka,
  • środowisko restauratorów w Polsce jest podzielone; szefowie kuchni polskich restauracji i restauratorzy niechętnie odwiedzają polskie, gwiazdkowe restauracje – gratulacje i docenienie napływa częściej od zagranicznych szefów kuchni oraz od gości,
  • Gwiazdka to presja i mobilizacja, zobowiązanie i obciążenie: nie można sobie pozwolić na gorszy dzień, margines błędu jest zerowy; poza tym apetyt rośnie w miarę jedzenia – gdy jest jedna gwiazdka, szybko rodzi się ochota na kolejną,
  • Gwiazdka to możliwość rozwoju, daje inny komfort pracy, można inaczej dyktować warunki na rynku; Gwiazdka to magnetyzm, który skłania gości nawet do odwiedzenia restauracji na uboczu,
  • coraz więcej gości przychodzi świadomie do restauracji gwiazdkowej, wiedzą, czego oczekują na talerzu – ale są tacy, którzy przychodzą, żeby gwiazdkę podważyć, przyłapać na błędzie,
  • głównie zagrożenie posiadania Gwiazdki wiąże się z jej utratą – po niej restauracja można się już nie pozbierać.

FAST LECTURE: te pomysły i technologie wam polecamy

Nie jest tajemnicą, że Polacy coraz chętniej i częściej sięgają po wino, więc restauratorzy w pocie czoła szukają sposobów, jak je sprzedawać z największym zyskiem. Swoimi doświadczeniami i excelem podzielił się Piotr Kamecki (Winkolekcja), wiceprezes na Europę w Association de la Sommellerie Internationale, podczas wykładu Złote trio: technologia, ludzie, wino. I tu – uwaga – Piotr zaprasza na webinar  /tu link/.

Od klasycznego notesu po zaawansowaną automatyzację – co dziś bardziej opłaca się w zarządzaniu rezerwacjami naszej knajpy? Czy stara, dobra kartka papieru i długopis mogą konkurować z aplikacjami i systemami rezerwacji,  które obiecują wygodę i efektywność? Uwaga, uwaga: okazuje się, że tak! To udowodnił w trakcie warsztatu Mariusz Piórkowski, twórca MojStolik.pl. Uczestnicy dowiedzieli się, jakie są zalety i wady obu podejść, oraz jakie narzędzia mogą pomóc w zwiększeniu zysków i poprawie doświadczenia gości. Więcej na ten temat możecie przeczytać w wywiadzie z Mariuszem /tu link/.

Gastronomia POP a gastronomia BLICHTR – która z nich rządzi na świecie? Na to pytanie odpowiedział private chef, Arkadiusz Bober, który na konferencję przyjechał z Londynu. Jego zdaniem kuchnia prosta i ta z najwyższej półki to synergia. Poza tym jedno nie wyklucza drugiego – kuchnia domowa, dzięki wysokiej jakości składnikom i wykonaniu, także może prezentować najprzyjemniejszy poziom smakowych doznań. Rozmowę z Arkadiuszem poprowadził na scenie Piotr Gładczak z Wrocławskich Podróży Kulinarnych.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na przyszłość gastronomii? Czy czeka nas scenariusz rodem z dystopijnych wizji serialu „Black Mirror”, pełen technologicznych wyzwań i etycznych dylematów, czy może AI stanie się przyjacielem? Narzędziem, które zrewolucjonizuje branżę, usprawniając pracę i poprawiając doświadczenia gości? Zadaniem Marcina Łukasiewicza z drinks2cash.com zdecydowanie to drugie. W trakcie treściwego wykładu opowiedział o tym, jakie możliwości niesie za sobą rozwój sztucznej inteligencji w gastro i czy AI faktycznie zmieni zasady – i w jaki sposób. Marcin udzielił nam wywiadu, z którego dowiecie się więcej /tu link/.

Aneta Kowalska (Safe Plate, Sensoryka) pokazała z kolei, jak raz na zawsze pożegnać się z koszmarem HACCP i sprawić, by stał się on procesem prostym, zautomatyzowanym i przyjaznym w codziennym funkcjonowaniu gastronomii. Podczas swojego wystąpienia Aneta wyjaśniła, jak aplikacja Safe Plate może wspierać restauratorów w spełnianiu wymogów sanitarno-higienicznych, eliminując chaos, papierologię i stres związany z kontrolami. Aneta zaprasza na webinar – /tu link/.

FOR DATING: liderzy branży tworzą nowe rozwiązania

W poznańskim hotelu Andersia przy dziesięciu okrągłych stołach siadło dziesięciu liderów i liderek branży, którzy wspólnie z setką gości wypracowali odpowiedzi na pytanie jak ułatwić prowadzenie restauracji. Oto efekty:

Jarosław Pankowski, Wealthon: Finanse – Płynność finansowa przedsiębiorstwa – Jak nie stracić biznesowego FLOW?

  • zwracanie uwagi na sezonowość,
  • otwartość na innowacje technologiczne i cyfrowe,
  • umiejętność dobrego zarządzania czasem, który jest kluczowy przy prowadzeniu biznesu gastro,
  • dostosowanie działalności do panujących trendów.

Dawid Szulc, Good Lood: Własna aplikacja – czy to ma sens?

  • zdefiniowanie potrzeb: czy aplikacja jest mi potrzebna i do czego konkretnie?
  • sprawdzenie możliwości istniejących już aplikacji na rynku,
  • dopasowanie oczekiwań do skali własnego biznesu.                        

Kuba Tepper, Kim Chi Ken: Bezpieczne MENU – projektowanie menu transparentnego dla gości. Kalorie, składniki, diety.

  • transparentność menu wzmaga zaufanie gości i daje potencjał marketingowy,
  • umieszczenie kaloryczności dania w menu nie jest łatwe ze względu na jego czytelność i przejrzystość wizualną,
  • nie wszyscy goście chcą czytać o informacjach kalorycznych – trzeba na to uważać.

Agnieszka Szydziak, Vorwerk Polska/Thermomix: Marketing zautomatyzowany o ludzkiej twarzy – Trzy TIPy.

  • korzystanie z pomocy aplikacji przy zdecydowaniu, co jest dla nas ważne przy budowaniu komunikacji marketingowej,
  • korzystanie z aplikacji przy budowaniu harmonogramu komunikacji i jej wyglądu, zarządzanie wiadomościami i komentarzami, które napływają od gości,
  • personalizacja doświadczeń gościa, czyli korzystanie z aplikacji, które dostarczają danych o klientach (platformy do rezerwacji stolików, programy lojalnościowe etc.)

Marek Sobkowiak, Chefs Culinar: PRODUKT – trzy zasady oszczędności w restauracji poprzez automatyzację pracy z produktami.

  • systemy do zarządzania zapasami jako klucz do minimalizowania marnotrawstwa,
  • porównywarki cenowe i aplikacje zakupowe pozwalają zaoszczędzić na zaopatrzeniu,
  • współpraca z dużymi kompleksowymi firmami dystrybucyjnymi daje dostęp do atrakcyjnych cen i szerokiego asortymentu produktów z całego świata,
  • automatyzacja procesu zamówień pozwala na lepsze planowanie.

Marek Cynowski, Rebel Tang: LOKALIZACJA – jak poznać, zrozumieć i wyciągnąć z niej potencjał. Trzy technologiczne tropy.

  • lokalizacja jest związana z tkanką miejską, a ponieważ sytuacja w Polsce jest wciąż bardzo dynamiczna, trudno przewidzieć, jak miejsce, w którym lokujemy nasz biznes będzie wyglądało za kilka lat, a czasem nawet miesięcy,
  • rozwój rynku delivery w danym mieście i dostępna siatka kurierów ma duży wpływ na powodzenie naszej restauracji,
  • już nie da się żyć bez Google Maps – a zmiany technologiczne w zakresie wykorzystania potencjału lokalizacji są dopiero przed nami.

Katarzyna Selenta, Kulinarisk Solutions: Rekrutacja przyszłości – trzy mechanizmy, które gwarantują powodzenie akcji.

  • romantyzm w rekrutacjach zawsze wygra, bo bezpośredni kontakt międzyludzki jest nie do zastąpienia,
  • internet, który pomaga na łatwiejsze znalezienie kandydatów,
  • nadzieje pokładane we wsparciu sztucznej inteligencji w preselekcji kandydatów – przyszłość,
  • stworzenie aplikacji wraz z systemem oceniania pracowników.            

Jan Mazurczak, PLOT: Na skróty, czyli jak Organizacja Turystyczna może pomóc w marketingu marzeń?

  • wypracowanie zaufania i relacji,
  • korzystanie ze znajomości: dziennikarze, influencerzy,
  • łączenie budżetów do wspólnej promocji,
  • traktowanie gastronomii jako produktu turystycznego,
  • tworzenie reklam destynacji w oparciu o reklamy restauracji,
  • granty i dofinansowania, organizowanie stażów dla kucharzy w różnych miastach.

Krzysztof Gorecki, inmarketing digital agency: AI w social mediach na etapie budowania strategii marketingowej. Trzy tropy skąd czerpać wiedzę.

  • strategia musi być dynamiczna,
  • kluczowe jest zachowanie spójności w strategii komunikacji i strategii AI,
  • komunikacja musi być dopasowana do wartości firmy,
  • regularne karmienie AI danymi,
  • ufamy AI, ale nie w stu procentach, używamy jej do udoskonalania działań człowieka, a nie do zastępowania człowieka.

Marcin Mazur, The Eatery: Kreatywne zdigitalizowanie restauracji przyszłości – wolny strumień świadomości.                   

  • systemy do rezerwacji online,
  • self-check gości w restauracji na miejscu i zamawianie posiłku bez kontaktu z obsługą, płatności bez kontaktu z obsługą,
  • drukarki 3D drukujące jedzenie przy stoliku,
  • aplikacje czytające zadowolenie gości wzorem z Chin.

SHOW KULINARNE: Maszyny kontra Romantyzm

Częścią artystyczną konferencji był spektakl kulinarny Maszyny kontra Romantyzm – doświadczenie, które angażowało wszystkie zmysły. Show odbywało się jednocześnie na jednym, długim stole, a jego kreatorami od początku do końca byli uznani szefowie kuchni z różnych części Polski. Musieli stworzyć danie na podstawie przepisu zaproponowanego przez sztuczną inteligencję. Na etapie pomysłów wspierała ich Ola Gerlach, uznana designerka i food stylistka, dzięki której podczas spektaklu zaprezentowano unikalny sposób przedstawienia menu: obrazem bez słów. Muzykę do pokazu serwowała Natalia Kmieciak.

W trakcie show wystąpili: Ernest Jagodziński (Nestle Waters), Sławomir Miotk (Aviko), Bogumił Przybylak (Cucina 88), Dawid Ankowski (Fromażeria), Rafał Soroczyński (Chefs Culinar), Artur Szwacki (BlowUp Hall), Kacper Jakubiak (Hotel Navigator w Zbąszyniu).

Pairingiem do części dań spektaklu zajęli się: Maciej Żabierek z ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, Damian Deptuła z Nestle Waters, Adam Sobolewski z Dash Poznań i Artur Klimczak z Cucina 88, Whisky Bar 88.

DEGUSTACJE ROMANTYCZNE: nie do przejedzenia

Poza kulinarnym show, konferencja była wypełniona degustacjami – żebyśmy tego jednego dnia mogli zajrzeć do kilku restauracji – oraz koktajlami z alkoholem i bez. Na welcome finger food, czyli trend convinience w praktyce – idea versus smak, zaprosili Katarzyna Noga i Wojciech Harapkiewicz firmy Bunge, właściciela marki Kruszwica. Z kolei lunch, czyli kuchnię pełną dobrej energii, przygotował Tomasz Popiałkiewicz, szef kuchni w ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAN, współgospodarz wydarzenia.

Poza tym można było spróbować m.in. innowacyjnych degustacji odkrywających na nowo oliwę północy jaką jest olej rzepakowy. Do tej części programu wprowadziła Ewa Myśliwiec z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju a przygotowaniem degustacji zajął się Adam Adamczak (Concordia Taste) i Marcin Kaczmarek-Pielin z Bake Morning by Pielin. Degustacje sfinansowały #Fundusze Promocji. Przepisy możecie sprawdzić sami – /tu link/.

Na warsztat Produkt premium w restauracji: kawior i szampan vs. trendy w profesjonalnej gastronomii zaprosiła Agata Łakomiak-Winnicka z Antonius Caviar. Podczas warsztatu prowadzonego przez Alana Bednarskiego (Winkolekcja) została pokazana nowa, przełamująca stereotypy interpretacja klasyki.

Last but not least – wieczorem, po ogłoszeniu nominacji dla TOP RESTAURATORÓW przenieśliśmy się na After Party do City Park Poznań, gdzie na wszystkich uczestników czekały pyszne jesienne drinki, wino i wyjątkowa kolacja w nie mniej wyjątkowej przestrzeni Cucina 88 oraz Whisky Bar 88, przy muzyce Natalii Kmieciak.

Ale szczegółów tego etapu wieczoru już relacjonować nie wypada. Tym bardziej, że część gości zakończyła go w klubie CUBA LIBRE.

PARTNERZY WYDARZENIA

Organizatorem jest FOR Solutions: agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR śledzi i opisuje trendy branżowe, tworzy rankingi, analizy i badania rynkowe, które pomagają rozwijać się polskiej gastronomii, opracowuje strategie marketingowe i komunikacyjne, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje trwałe, biznesowe więzi. Łącząc te wszystkie kierunki swojej działalności, agencja tworzy od lat ogólnopolskie i darmowe dla restauratorów oraz ich pracowników konferencje Made FOR Restaurant – cykl biznesowych spotkań, który wpisał się już na stałe w kalendarz jako miejsce do wymiany wiedzy, doświadczeń i tworzenia pogłębionych relacji w środowisku polskiej gastronomii.

Storytelling, wywiady, informacje prasowe i relację przygotowała: Katarzyna Bednarczykówna

Partnerem konferencji było: Miasto Poznań

Organizacyjnie wspierali nas: ANDERSIA HOTEL & SPA POZNAŃ, a member of Radisson Individuals

Partnerem After Party był: City Park Poznań: Restauracja Cucina 88, Whisky Bar 88

Strategicznie wspierali nas: Winterhalter Polska, Chefs Culinar Polska, PSPO – Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, MójStolik.pl

Biznesowo wspierali nas: Aviko HoReCa Polska, Cheman, Chopin Vodka, Antonius Caviar, Nestle Waters, Nespresso, Rational, Polska Organizacja Turystyczna, Drinks2cash.com, Winkolekcja Wine & Spirits Group, FIKA, Wolt, Rebeltang, firma Bunge, właściciel marki Kruszwica, Wealthon, Vorwerk Polska/Thermomix, Safe Plate, Gastromagic

Za dekoracje kolorystyczne odpowiadała: Meredith Design

Źródło: For Solutions

Udostępnij!

Może zainteresują Ciebie

Orient, harmonia i współczesność – nowe kolekcje Lubiana Premium 

Najlepszy showroom RATIONAL 2023 roku wybrany. To Klimatex z Kołobrzegu!

Bocuse d’Or Poland 2023 – ruszyły zgłoszenia!

Polska wieprzowina jest produktem dla każdego

Festiwal Kuchni Międzynarodowej 2023

Polscy uczniowie w międzynarodowym konkursie Trophee Mille