Trudno znaleźć dobrych pracowników, a jeszcze trudniej utrzymać. Jeszcze przed pandemią rekrutacja i utrzymanie najlepszych stanowiło problem. W miarę znoszenia ograniczeń staje się jasne, że wielu w ogóle nie chce wracać do swoich starych miejsc pracy. Co robić?
Najpierw dobra wiadomość: sytuacja nie jest beznadziejna. Potrzebne są jednak alternatywne strategie, kreatywne myślenie, cierpliwość, czas i dużo energii.
Jakie są pułapki?
Goście nie lubią czekać na przyjęcie zamówienia, dania czy rachunek. Mniejsza liczba pracowników oznacza wydłużenie czasu oczekiwania. W końcu mniejsza liczba pracowników musi opiekować się taką samą liczbą gości. Ale jedno z pewnością nie może ucierpieć: gościnność. Dlatego mniejsza liczba stolików czy ograniczone godziny otwarcia to rozwiązanie tylko w ograniczonym zakresie – krótkoterminowa oszczędność kosztów operacyjnych jest kompensowana zmniejszeniem przychodów. Należy zatem zapobiegać niższym marżom oraz jeszcze większej rotacji personelu.
1. Utrzymanie i kwalifikacje pracowników
Twój obecny zespół jest teraz jeszcze ważniejszy. Zwiększ więc swoje wysiłki związane z rozwojem umiejętności. Jest to łatwiejsze i tańsze niż poszukiwanie na rynku nowych kandydatów.Poważnie traktuj ich opinie i korzystaj z okazji, aby poprawić ich satysfakcję. Często narzekają nasłabą organizację czy brak planowania.Zaangażuj swoich pracowników w procesy decyzyjne i zapewnij przejrzystość, uczciwość, uznanie i szacunek – to zwiększa lojalność i zmniejsza rotację.
2. Nagradzanie
Twój zespół to Twój potencjał – zadbaj o swoich ludzi. Pomyśl o urodzinach i rocznicach. W krótkim okresie wydaje się to być dodatkowym kosztem – ale w rzeczywistości rekrutacja i szkolenie są znacznie bardziej kosztowne.
3. Alternatywne pomysły
Szukając pracowników, wybierz alternatywne ścieżki poszukiwań. Być może warto rozważyć wewnętrzną zachętę, która nagradza pracowników, jeśli zarekomendują odpowiednich kandydatów. Twoi goście też mogą mieć pomysły – kreatywnie zaprojektowana kartka pozostawiona na stole z rachunkiem może nawiązać nieoczekiwane kontakty.
4. Technologia
Skorzystaj z zalet nowoczesnej technologii zarówno przyobsłudze gości, jak i przygotowywaniu potraw. Twoja efektywność znacznie się poprawi, jeśli Twoi goście będą mogli zamawiać za pomocą aplikacji. W tym czasie personel obsługujący może już przyjmować zamówienie i doradzać innym gościom. W kuchni należy również wprowadzić pewne usprawnienia, aby zwiększyć wydajność. Istnieją obecnie urządzenia kuchenne, które zastępują dużą liczbę tradycyjnych urządzeń. Na przykład dzięki iVario RATIONAL udało się zastąpić garnki, patelnię, frytownicę, szybkowar, patelnię grillową i bemar jednym urządzeniem. Stwarza to przestrzeń w kuchni i uatrakcyjnia miejsce pracy. Jednocześnie mise en place i wydawanie można wykonać za pomocą jednego urządzenia, który usprawnia procesy pracy, a tym samym przynajmniej w niewielkim stopniu przeciwdziała niedoborom wykwalifikowanych pracowników.
Świadomość jest wszystkim.
Jedno jest pewne – nie będzie łatwo przeciwdziałać niedoborom wykwalifikowanych pracowników. Wyzwaniem pozostaje utrzymanie i znalezienie dobrze wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników. Ale jeśli zastosujesz się do jednej lub dwóch wskazówek, z pewnością pomoże to w osiągnięciu sukcesu Twojej restauracji.
Więcej informacji można znaleźć na stronie rational-online.com i umówić się na niezobowiązującą konsultację pod adresem [email protected]